Menü

Hayız hâlinde Kuran okumak ve hafızlık çalışmak caiz midir?

Aşevi İnşaatı Yardımı - Huzurlu Gönüller Eğitim Vakfı
Aşevi İnşaatı Yardımı - Huzurlu Gönüller Eğitim Vakfı
Aşevi İnşaatı Yardımı - Huzurlu Gönüller Eğitim Vakfı
637 görüntülemeHayız ve NifasKur'an Hakkında

Hayız hâlinde Kuran okumak ve hafızlık çalışmak caiz midir?

Abdullah b. Ömer’den rivâyet edildiğine göre Rasûlullâh (s.a.s.): “Hayızlı ve cünüp, Kur’ândan hiçbir şey okuyamaz.” buyurmuştur.[1] Hayızlı kadının Kur’ân okumasının hükmü konusunda âlimler görüş ayrılığı içindedir. Malikîler dışında kalan üç mezhebe mensup fakihlere göre bu haramdır. Bu konuda Peygamber Efendimizin (s.a.s.) yasaklamasını delil kabul eden üç mezhebin âlimleri bazı ayrıntılarda ihtilâf etmişlerdir.

Hanefî mezhebinde, Kur’ân okumak niyetiyle bir âyetten daha az cümlelerin bile telaffuz edilmesi câiz görülmemiş, ancak öğretmenlik yapan kadınların Kur’ân dersi verirken kelimeleri tek tek söylemek suretiyle görevlerini yerine getirmelerinde ise bir sakınca görülmemiştir. Aynı şekilde, dua ve zikir içeren âyetlerin, dua ve zikir niyetiyle okunması da câiz görülmüştür.

Şâfiî fakihleri, hayızlı kadının Kur’ân’ın bir harfini bile telaffuzunu câiz görmemiş, ancak mushafa bakarak gözden geçirmesinin câiz olduğunu söylemişlerdir.

Hanbelîlerde, tam bir ayetin ve daha fazlasının okunması câiz olmadığı hâlde ayetin bir kısmının okunması, “bir âyetten az cümlelerde Kur’âna has mucize yönü bulunmadığı, dolayısıyla onun ulviyetine saygısızlık sayılmayacağı” gerekçesiyle câiz görülmüştür.

Mâlikîler ise, bazı sahabe ve tabiîn âlimlerinden rivâyet edilen bu yöndeki görüşlerin de desteğiyle kadının hayız süresi içinde Kuran’dan ezbere bildiği yerleri, yüzüne bakmadan ezberden okuyabileceğini, fakat kanı kesildiği andan itibaren gusledip temizleninceye kadar okumasının câiz olmadığını söylemişlerdir.

Sonuç olarak Maliki mezhebini taklit ederek ezber yapılabilir, şeklinde yayılan bilgi eksik ve yanlıştır. Zira bu mezhebe göre; ezberden haslamak mümkün ise de, Kur’an’ı eline alıp okuyarak ham yapmak caiz değildir. Ayrıca Kur’ân eğitim ve öğretiminin çok değişik yol ve yöntemleri olduğu için, bu dönemlerindeki kadınların, okuyan kimselere kulak vererek ya da cd, dvd, telefon, bilgisayar veya diğer aletlerden dinleyerek kulak eğitimi almaları veya âyetleri kelime kelime bölerek tashîh-i hurufa ağırlık vermeleri uygulanabilecek en doğru ve ihtiyatlı bir yöntem olacaktır.

 


Kaynakça:

[1] Tirmizî, Kitâbu’t-tahâre, 98; bâbu mâ câe fi’l-cünüb ve’l-hâid, h. no: 131

İsmail Hakkı Yelkenci tarafından yayınlandı 16/08/2024

URL Kopyala
0
Cevap yaz..