Hanefi mezhebinde imitasyon takı üretimi, ticareti ve kullanımı mekruh mudur?
Hanefi mezhebinde imitasyon takı üretimi, ticareti ve kullanımı mekruh mudur?
Hanefi mezhebinde altın ve gümüş dışındaki metallerden yapılan imitasyon takı üretimi, ticareti ve kullanımı caiz midir, kazanılan para helal midir?
URL Kopyala
Hanefi mezhebinde imitasyon takı kullanmak, üretmek ve ticaretini yaparak kazanç elde etmek yasaklanmıştır. Zira Hanefi mezhebinde, altın ve gümüş dışındaki demir, bakır, tunç, pirinç gibi metallerden yapılan takıların takılması tahrimen mekruhtur. Bu hüküm, öncelikle yüzükler için geçerlidir, ancak diğer takılar (kolye, bileklik vb.) için de aynı şekilde değerlendirilir. Bu hükmün dayandığı ana gerekçe, Peygamber Efendimiz’in (s.a.s.) bazı hadislerinde demir veya bakır yüzük takmayı kerih gördüğüne dair rivayetlerdir. Peygamber Efendimiz’in (s.a.s.) bir hadisinde, demir bir yüzük takan bir sahabiye, “Bu, cehennem ehlinin süsüdür.” dediği rivayet edilir. (Ebu Davud, Hatem, 3) Dolayısıyla, bu rivayetlerden yola çıkarak demir, bakır ve benzeri madenlerden yapılmış takıları kullanmak mekruh kabul edilmiştir. Bu durumda, bu tür takıların üretimi ve ticareti de mekruhtur çünkü mekruh bir şeye vesile olmak, onun hükmünü taşır. Zira kullanması mekruh olduğu için, bunların üretimi ve ticareti de mekruh kabul edilebilir. Ayrıca eğer imitasyon takılar, gerçekmiş gibi gösterilek, kişiyi aldatmak veya yanıltmak amacıyla satılıyorsa bu durum haramdır. Ticari ahlak gereği, bir ürünün gerçek değerini ve niteliğini gizlemek helal değildir. Sonuç olarak, Hanefi mezhebinde altın ve gümüş dışındaki metallerden yapılan takıların kullanımı tahrimen mekruh kabul olarak edilir. Buna bağlı olarak, bu takıların üretimi ve ticareti de aynı şekilde değerlendirilir.

