Piyano, gitar, saz, kemençe, tambur, darbuka, zurna vb. çalmak, dinlemek, sanatını icra etmek caiz midir?
Piyano, gitar, saz, kemençe, tambur, darbuka, zurna vb. çalmak, dinlemek, sanatını icra etmek caiz midir?
Çalgı aletlerini dinlemek ve kullanmak HARAMDIR! Çalgı aletleri ile dinlenen ister ilahi olsun ister şiir olsun yine de HARAMDIR! Çalgı aletleri kullanmak ve eğtimini vermek HARAMDIR! Bu şekilde müzik dersi veren müzik öğretmeninin kazancı da HARAMDIR! (Raddul’Muhtar, 2/199; Mevsuatul’Kuveytiyye, 5/230) Bu hükümlerin delili de aşağıda gelen sahih hadislerdir:
(1) Ebu Amir ya da Ebu Malik el-Eş’ari (r.a.) şöyle dedi: Allah’a yemin olsun ki, Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
“Ümmetimden bir takım kavimler gelecek; zinayı, ipeği, içkiyi ve çalgı aletlerini helal sayacaklar! Yine bir takım topluluklar bir dağın yanına konaklayacaklar. Onlara ait koyun sürüsü ile bir çoban her sabah onlara gelecek. Bunlara bir de fakir ihtiyacı için gelecek de ona; −‘Sen bize yarın gel,’ diyecekler. Bunun üzerine Allah, dağı geceleyin onların üzerine indirip bir kısmını helak edecek, diğerlerini de kıyamet gününe kadar maymunlar ve domuzlar şekline çevirecektir!” (Buhari 12/5649)
(2) Ebu Umame (r.a.) şöyle dedi: Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
“Şarkıcı cariyeleri satmayın; onları satın almayın; onlara şarkıcılığı öğretmeyin! O kadınlar üzerinde yapılan alış verişte hayır yoktur ve onların kazancı haramdır!” Ebu Umame (r.a.) şöyle dedi: Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle devam etti:
وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَنْ سَبِيلِ اللهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَيَتَّخِذَهَا هُزُوًا أُولَئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ مُّهِينٌ
“İnsanlardan öylesi var ki; bilgisizce (insanları) Allah’ın Yolundan saptırmak ve sonra onunla alay etmek için, boş sözü satın alırlar! Onlar için alçaltıcı bir azap vardır!” Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: “Lokman Suresi 6. ayet bu husus için (yani müzik için) indirildi!” (Tirmizi 1298, Taberani Mucemu’l-Kebir 8/7749, 7805, 7825, 7855, 7861, 7862, Beyhaki 11055)
(3) Enes bin Malik (r.a.) şöyle dedi: Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
“Dünyada da, ahirette de lanetlenmiş iki ses vardır!
1) Nimet sırasında zurna sesi ve
2) Musibet sırasında bir inleme.”
(Bezzar Müsned 1/377, 795, Ebu Bekr eş-Şafii er-Rubaiyyat 2/22, ed-Dıya el-Makdisi, el-Ehadiysu’l-Muhtare 6/188, 2200, 220)
(4) Cabir bin Abdullah (r.a.) şöyle dedi: Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
“Ben ağlamayı yasaklamadım! Fakat ben, ahmak ve günahkâr iki sesi yasakladım! Birisi oynama ve oyalanma namesi sırasındaki ses ve şeytan zurnaları! Diğeri ise, musibet halindeki ses ve yüzlere vurmak! Yakaları yırtmak ve şeytan inlemesidir!” (Hâkim 4/40, Beyhaki 4/69, Şuabu’l-İman 7/241, 1063, 1064, İbni Ebi’d-Dünya Zemmu’l-Melahi 159/1, Acurri Tahrimu’n-Nert 201, 63, Beğavi Şerhu’s-Sünne 5/430, 431, Tayalisi Müsned 1683, İbni Sad Tabakat 1/138, İbni Ebi Şeybe el-Musannef 3/393)
(5) Abdullah bin Abbas (r.a.) şöyle dedi: Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
“Şüphesiz ki, Allah bana şarabı, kumarı, davulu ve zarı haram kıldı! Sarhoşluk verici herşey şüphesiz ki, haramdır!” (Ebu Davud 3696, Beyhaki 10/221, Ahmed Müsned 1/274, Ebu Ya’la Müsned 2729, İbni Hibban Sahih 5341, Ebu’l-Hasen et-Tusi el-Erbain 13/a, Taberani Mucemu’l-Kebir 12/101/a-b, 12598, 12599)
(6) Abdullah bin Amr bin el-As (r.a.) şöyle dedi: Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
“Şüphesiz ki, Aziz ve Celil olan Allah içkiyi, kumarı, davulu ve darıdan yapılan içkiyi haram kılmıştır! Sarhoşluk veren herşey de haramdır!” (Ebu Davud 3685, Tahavi Şerhu Meani’l-Asar 2/325, Beyhaki 10/221, 222, Ahmed bin Hanbel Müsned 10/158, 170, Yakub el-Fesevi el-Marife 2/519, İbni Abdi’l-Berr et-Temhid 5/167)
(7) Abdullah bin Amr bin el-As’ (r.a.) şöyle dedi: …Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
“Şüphesiz ki, Rabbim bana içkiyi, kumarı, davulu ve tamburu haram kıldı!” (Beyhaki 10/222, Ahmed bin Hanbel Müsned 2/172)
(8) İmran bin Husayn (r.a.) şöyle dedi: Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
“Ümmetim arasında semadan atılan helak edici atışlar, suret değişimi ve yerin dibine geçirilme görülecektir!” Sahabeler: −Ey Allah’ın Rasulü! Bu ne zaman olacak? diye sordular. Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: −“Çalgı aletleri ortaya çıkar, şarkıcı cariyeler çoğalır ve şarapların içileceği vakit!” (Tirmizi 2309, İbni Ebi’d-Dünya Zemhu’l-Melahi 1/b, Ebu Amr ed-Dani es-Sünenu’l-Varide fi’l-Fiten 39/a ve 40/b, İbnu’n-Neccar Zeylu Tarih-i Bağdad 18/252)
(9) Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
“Bir topluluk koltukları üzerinde oturmakta iken, maymunlara ve domuzlara dönüştürülecektir! Buna sebep ise, onların içki içmeleri, ud çalmaları ve cariyelerin şarkı söylemeleridir!” (İbni Ebi’d-Dünya 2/b, İbni Asakir Tarih-u Dımeşk 11/582)
(10) Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
“Ümmetimin sonlarında yerin dibine geçirilmek, semadan helak edici atışların yapılması ve suret değişimi olacaktır!” Sahabeler: −Hangi sebeple? Ey Allah’ın! Rasulü diye sordular. Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: −“Onların şarkıcı cariyeler edinmeleri ve içki içmeleri sebebiyle olacaktır!” (Ed-Dulabi el-Kuna 1/52, İbni Asakir Tarih 14/124, 125, Tirmizi 2309)
(11) Ebu Umame (r.a.) şöyle dedi: Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
“Bu ümmetten birtakım kimseler yemiş ve içmiş olarak geceyi geçirecekler. Buna müteakiben, maymunlara ve domuzlara dönüştürülmüş olarak sabahı edeceklerdir! Bunun sebebi ise, içki içmeleri, faiz yemeleri, şarkı söyleyen cariyeler edinmeleri, ipek giyinmeleri ve akrabalık bağlarını koparmalarıdır!” (Hâkim 4/515, Beyhaki Şuabu’l-İman 5/16, Ahmed 5/329, İbni Ebi’d-Dünya 1/b, Asbahani et-Terğib 1/498, 499, Tayalisi 155, 1137, Ebu Nuaym el-Hilye 6/295, İbni Asakir Tarih 8/259)
(12) Enes bin Malik (r.a.) şöyle dedi: Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
“Ümmetim altı şeyi helal sayarsa, artık helak olurlar!
1) Aralarında lanetleşme ortaya çıkarsa,
2) İçkileri içerlerse,
3) İpek giyerlerse,
4) Şarkı söyleyen cariyeler edinirlerse,
5) Erkekler erkeklerle yetinirse (cinsel ilişkiye girerse),
6) Kadınlar kadınlarla yetinirse (cinsel ilişkiye girerse.)”
(Taberani Mucemu’l-Evsad 1/59, 1060, Beyhaki 5/377, 378)
(13) Abdullah ibni Mes’ud (r.a.) şöyle demiştir:
“Şüphesiz ki, su ekini yeşerttiği gibi, şarkı da kalpte münafıklığı yeşertir! Şüphesiz ki, zikir de suyun ekini yeşerttiği gibi, kalpte imanı yeşertir!” (İbni Ebi’d-Dünya Beyhaki 10/223, Beyhaki 10/223, İbni Hibban 8/362 İbni Kayyım İgasetu’l-Lehfan 1/248, İbni Nasr Kadru’s-Salat 151/b-152)
(14) Abdullah ibni Abbas (r.a.) şöyle demiştir:
“Def haramdır! Çalgı aletleri haramdır! Davul haramdır! Zurna haramdır!” (Beyhaki 10/222)
(15) İmam Evzai (r.a.) şöyle dedi:
Ömer bin Abdulaziz (r.a.), Ömer bin el-Velid’e şu ifadelerin de yer aldığı bir mektup yazdı: “…Senin çalgı aletlerini ve zurnayı açıkça kullanman, İslam’da bir bid’attır! Senin saçını kötü bir şekilde çekip alacak birisini sana göndermeyi içimden geçirdim!” (Nesei 2/178, Ebu Nuaym el-Hilye 5/270, İbni Abdilhakem Siretu Ömer bin Abdulaziz 154/157)
(16) Ebu Hafs el-Ümevi, Ömer bin Abdullah şöyle dedi:
“Ömer bin Abdulaziz (r.a.) çocuklarının terbiyecisine mektup yazarak onları çalgı aletlerinden nefret edecek şekilde eğitmesini emretti ve Ömer bin Abdulaziz (r.a.) şöyle dedi: Senin vereceğin edep ve terbiye sonucunda çocukların ilk inanmaları gereken husus, şeytandan başlayıp sonu Rahman’ın gazabına ulaşan çalgı ve eğlence aletlerinden nefret etmeleri olsun! Çünkü ilim ehlinden güvenilir kimselerden bana ulaştığına göre; ‘Çalgı aletlerinin çalındığı yerde bulunmak ve şarkıları dinleyip, onların düşkünü olmak, suyun otu yeşerttiği gibi kalpte münafıklığı yeşertir!’ Allah’a yemin ederim ki, bu gibi yerlerde bulunmayı terk etmek suretiyle bundan sakınmak, hiç şüphesiz ki akıl sahibi bir kimse için kalbinde münafıklık üzere sebat etmekten daha kolaydır!” (İbni Ebi’d-Dünya Zemmu’l-Melahi 6/1, Ebu’l-Ferec İbnu’l-Cevzi 250)
URL Kopyala