Hac veya Umre’de ihramlı iken ellerini sıvı sabunla yıkayan kişinin cezası nedir?
Hac veya Umre’de ihramlı iken ellerini sıvı sabunla yıkayan kişinin cezası nedir?
Hanefiler dışındaki üç mezhebe göre, vücudun veya bir uzvun tamamına güzel koku sürmüş kimse üç kefaret arasında serbesttir, dilerse, bir koyun keser, dilerse, altı kişiye yemek yedirir, dilerse üç gün oruç tutar. (V. Zuhaylî, el-Fıkhu’l-İslamî, 3/259-260) Hanefi mezhebine göre ihram yasaklarından biri de kişinin kokulanmasıdır, bundan dolayı kişi ihramlı iken kokulanacak olursa ceza gerekecektir. Bu cezanın durumu farklı ihtimallere göre değişir, bununla alakalı Hanefi kitapları şu şekilde bir taksim yaparlar:
a) İhramlı kişinin ihramlı iken sürmüş olduğu koku ut gibi yoğun bir koku ise bu durumda uzva veya az sürülüp çok sürülmesine bakılmaz, koku yoğun ve keskin ise ceza olarak kurban gerekecektir.
b) Eğer koku normal bir kokuysa bu durumda bedenin menfaatlenmesi uzvun menfaatlenmesi ile olacağından dolayı tam bir uzvun kokulanması kurban cezası gerektirecektir. Lavabodaki kişinin ellerini sabunlaması durumunda da dem (koyun) gerekecektir, eğer tam bir uzuv kokulanmazsa sadaka gerekir, sadece avuç içlerinin sabunlanması gibi.
Koku meselesi ile alakalı Hanefi kaynaklarında şu geçmektedir; kişinin koku olan şeyi kullanmasında bunun ilaç olması veya tedavi için kullanılmasında bir ayrım söz konusu değildir. Bundan dolayı kişi kullanmış olduğu kokulu bir ilacı sözgelimi pudra veya güneş kremi kullanmak zorunda kalsa, bu şekilde rahatlatan güzel hoş kokusu olan bir şeyi hastalık için de kullansa yine aynı şekilde ceza gerekecektir.
c) Aynı cins suçlar için kaç ceza gerekir meselesi, örneğin kişi duşa girip bütün vücudunu kokulu sabunla sabunlasa bu durumda ne olacaktır? İhramlı kişi duşa girdiği zaman bütün bedenini sabunlasa tek seferde yapıldığı için ittifakla bir kurban cezası yeterli olacaktır. Ancak şöyle olsa bir gün elini kokulu sabunla yıkasa bir başka gün yüzünü sabunlasa farklı zaman ve mekanlarda kokulanacak olsa bu durumda Ebu Hanife ve Ebu Yusuf’a göre meclis farklı olduğu için her bir suç için yine ayrı ayrı ceza gerekir. Fakat bu meselede İmam Muhammed’e göre işlenen suç cinsleri aynı olunca tüm bu cezalar toplanır yani örneğin hepsi kokulanma cezası olursa hepsi için tek bir kurban yeterli olur.
URL Kopyala