Menü

Sünnete uygun saç traşı nasıldır, bir kısmını kesip bir kısmını bırakmak caiz midir?

Aşevi İnşaatı Yardımı - Huzurlu Gönüller Eğitim Vakfı
Aşevi İnşaatı Yardımı - Huzurlu Gönüller Eğitim Vakfı
Aşevi İnşaatı Yardımı - Huzurlu Gönüller Eğitim Vakfı
3.83K görüntülemeSünnet ve Bid'atler

Sünnete uygun saç traşı nasıldır, bir kısmını kesip bir kısmını bırakmak caiz midir?

Rasûlullâh Efendimiz “sallallahu aleyhi ve sellem” Müslümanlara sabit bir saç şekli emretmemiş, saçı ya olduğu gibi bırakmayı ya da tamamen kesmeyi emretmiş ve bu konuda da ehli küfre benzememeyi esas almıştır. Zira Müminin İslâmî ölçülere uygun olmayan veya gayrimüslimleri hatırlatan bir saç biçimine bürünmesi, niyeti iyi olsa dahi onu şeklen dikkat etmesi gereken sorumluluğunu ihmal etmiş olmaktan kurtaramayacaktır. Saç ile ilgili Rasûlullâh Efendimizin (s.a.s) sünneti; ya tüm saçı bırakmak veya tümünü kesmekti, saçının bir kısmını alıp diğerini kesmezdi. Müslümanların başın bir kısmını tıraş edip diğer kısmını bırakmaları, Rasûlullâh’ın “sallallahu aleyhi vesellem” yasakladığı ‘Kaze’ hükmüne girmektedir. Nitekim ‘Kaze’ üç türlüdür:

1) Başın bir takım yerleri tıraş edip diğerlerini bırakmak.

2) Başın etrafını tıraş ederek ortasını bırakmak.

3) Başın ortasını tıraş edip etrafını bırakmak.

4) Başın ön tarafını tıraş edip arka tarafını bırakmak.

5) Başın arka tarafını tıraş edip ön tarafını bırakmak.

6) Başın bir yanın bir kısmını tıraş edip diğerlerini bırakmak.

Bu tıraş çeşitlerin tümü İbni Ömer’den (r.a) Buhari ve Muslim’de sabit olan şu hadisin hükmüne girmektedir: “Rasûlullâh (s.a.s) kâze tıraşından alıkoymuştur”

Enes bin Malik’den (r.a) rivayet edildiğine göre Hz. Enes bir çocuğun başında iki boynuz şekli bırakılarak tıraş yapıldığını gördü. Bunun üzerine şöyle dedi: “Bu ikisini tıraş edin veya kesin, çünkü bu; Yahudilere benzemektir.”[1]

Hz. Ömer’den (r.a) merfu’ olarak rivayet edildiğine göre şöyle demiştir: “Hacamat amacı olmadan enseyi tıraş etmek mecusiliktir”

El Mervezi şöyle dedi: “Ebu Abdillâh’a (Ahmed bin Hanbel’e) ense tıraşını sordum. Şöyle dedi: “O Mecusilerin şeklidir. Her kim kendini bir topluma benzetirse o onlardan olur.”

Bu nedenle müstakil ense traşı mekruhtur, saç traşı ile beraber yapılmalıdır. Saçın bir kısmını kesip, bir kısmını bırakmak, gayri müslimlerin adetlerindendir. Dolayısıyla bu şekilde saç kesimi mekruhtur ve berberlerin bu yolla kazanç sağlaması da aynı şekilde mekruhtur.

Müslümanlar, tıpkı Peygamber Efendimizin (s.a.s) yaptığı gibi, saçı her yerinden kısaltır. İbni Ömer (r.a) şöyle dedi: “Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem başın bir kısmını tıraş edip bir kısmının (perçem olarak) bırakılmasını yasakladı.”[2] Yine İbni Ömer (r.a) şöyle dedi: “Rasûlullah Efendimiz (s.a.s) bir gün saçının bır kısmı tıraş edilmiş bir kısmı bırakılmış bir çocuk gördü, aile fertlerini böyle yapmaktan men edip şöyle buyurdu: “Ya hep tıraş edin ya hep bırakın!”[3]

 


Kaynakça:

[1] Süneni Ebî Davud
[2] Buhârî, Libâs 72; Müslim, Libâs 72, 113. Ayrıca bk. Ebû Dâvûd, Tereccül 14; Nesâî, Zînet 5, 58; İbni Mâce, Libâs 38
[3] Ebû Dâvûd, Tereccül 14

İsmail Hakkı Yelkenci tarafından yayınlandı 13/08/2024

URL Kopyala
0
Cevap yaz..