Yanlız başına namaz kılan kadının örtünmesi farz mıdır?
Yanlız başına namaz kılan kadının örtünmesi farz mıdır?
Evde yanlız ya da kocasıyla veya mahremiyle bile olsa kadının namazdaki durumu, namahrem erkeklerin bulunduğu ortamdaki durumu gibidir. Zira avret yerinin örtünmesi, ister erkek isterse kadın için olsun, namazın geçerli olmasının şartlarından olup, avret yeri örtülmeden namaz geçerli sayılmaz.
Nitekim Hz. Âişe’nin (r.a) rivâyet ettiği sahih hadiste, Peygamber Efendimiz “sallallahu aleyhi ve sellem” şöyle buyurmuştur: “Allah, bulûğ çağına eren kadının namazını başörtüsüz kabul etmez.”[1]
Hadiste kabulun nefyedilmesi yani namazın kabul edilmemesindeki esas, sıhhatinin nefyidir, geçerli olmamasıdır. Kadın, tek başına yanlız iken bile namaz kılacak olsa, başını örtmekle emrolunmuştur. Buna göre, namaz kılan kimsenin namazın dışında gösterilmesi câiz olmayan yerlerini namazda da örtmesi gerekir. Buna binaen kadının, namazda elleri ve yüzü dışında bedeninin tamamını örtmesi ve göstermemesi gerekir.
Ergenlik çağına ulaşmış bir kadının, mahremi olmayan erkeklerin yanında olduğu gibi, namaz kılarken de vücudunun dinen örtülmesi gereken yerlerinin tamamını örtmesi gerekir. Ayrıca Peygamber Efendimizin (s.a.s) eşlerinin evlerinde namaz kılarken başlarını örttüklerini, kendisinin de başı açık namaz kılan genç kızları uyardığını ve büluğa eren kadınların başlarını örterek namazlarını kılmaları gerektiğini bildiren hadisler vardır.[2] Peygamber Efendimiz (s.a.s) zamanından günümüze kadarki uygulama da böyledir.
Bütün mezheplere göre, kadınların namazda başlarını örtmeleri gerekir. Hz. Aişe’nin (r.a) rivayetine göre Hz. Ebû Bekr’in (r.a) kızı Esma, üzerinde ince bir elbise olduğu halde Rasûlullah’ın huzuruna girmiş, Peygamber Efendimiz (s.a.s) ondan yüzünü çevirerek, “Ey Esma! Kadın ergenlik çağına ulaşınca, -el ve yüzünü işaret ederek- şurası ve şurası müstesna artık onun yabancılar tarafından görülmesi doğru olmaz.” buyurmuştur.[3]
Başka bir hadiste de, “Allah ergenlik çağına ulaşan kadının başörtüsüz olarak kıldığı namazını kabul etmez.” buyurmuştur.[4]
Bu hadisler buluğ çağına ermiş Müslüman bir kadının namaz kılarken saçlarını ve diğer avret mahallini örtmesi gerektiğini ortaya koymaktadır.
Kaynakça:
[1] Ebu Dâvud, ‘Namaz babı’ hadis no: 596
[2] Ebû Dâvûd, Salât, 87
[3] Ebû Davûd, “Libas”, 34
[4] Hakim en-Neysabûrî, Müstedrek, I, 251; Ebu Dâvûd, Salat, 85, No: 641, I, 422; Tirmizî, Salat, 277, No: 377, II, 215; İbn Mâce, Tahâre, 132, No: 655, I, 214; Ahmed b. Hanbel, Müsned, VI, 150, 218, 259. İbn Huzeyme, hadisin sahih; Tirmizî, Hasen; Hakem ise Müslim’in şartlarına göre sahih olduğunu söylemiştir
URL Kopyala