Kadınların şahitliğinin tek başına geçerli olduğu, hiç geçerli olmadığı ve erkek şahitle beraber geçerli olduğu yerler nelerdir?
Kadınların şahitliğinin tek başına geçerli olduğu, hiç geçerli olmadığı ve erkek şahitle beraber geçerli olduğu yerler nelerdir?
İslamiyet kadını büyük günahlara düşmekten korumuş, bazı zaaflarına kapılıp heyecanlanarak yahut hissi davranarak veya unutarak yalancı şahitlik gibi bir günaha girmesine mani olmuştur. Yanına bir yardımcı kadın da vererek bunun tedbirini almıştır. İşte bundan dolayı bazı şahitliklerde iki kadın bir erkek yerine geçmektedir. Bazen kadınlar şahitlik yapacağı meselede kıskanç davranabilir, rekabet hissi baskın gelebilir yahut hâdiseyi unutabilir. Bunun için hâdisenin bazı taraflarını gizleyerek, adaletin tecellisine gölge düşürebilir. Fakat iki kadın şahitlik yaparsa, birisinin gizlediğini yada unuttuğunu öbürü açığa vurarak şüpheler ortadan kalkmış olur. Diğer taraftan, iki kadının şahitliğinin bir erkeğin şahitliğine eşit tutulması, hiçbir zaman kadının erkeğin yarısına eşit olduğunu göstermez. Çünkü bu sadece, şahitlik meselesinde her türlü teminatın bulunmasına önem verildiğinin bir göstergesidir.
Kadınların şahitliğinin hiç geçerli olmadığı, erkek şahitle beraber geçerli olduğu ve tek başına geçerli olduğu yerler şunlardır:
1) İslam hukuku, zina, içki ve hırsızlık gibi had cezalarını gerektiren suçlarda ve kısas gibi cezalarda kadını muaf tutmuş, onun şahitliğini kabul etmemiştir. Bu davalardan zina cezasında dört erkeğin, diğerlerinde ise iki erkeğin şahitliğini esas almıştır.
2) Alışveriş, ticaret, nikâh gibi muamelata giren davalarda ise iki erkek yoksa, bir erkekle iki kadının şahitliğini şart koşmuştur.
3) Fakat erkeklerin vâkıf olamayacağı, bekaretin tespiti, doğum anında anne ve çocukla ilgili vuku bulacak hallerde, süt kardeşliğinin tespiti gibi meselelerde tek kadının şahitliği de kâfi gelmektedir.
Had cezalarında ve kısasta kadının şahitliğine müracaat edilmemesinin bir hikmeti, bu çeşit meselelerde en ufak bir şüpheye mahal verilmemesi hassasiyetidir. Çünkü kısas gibi bir davada eksik bir beyanla, bir hak zayi olabilecek veya bir insanın canına kıymak söz konusu olacaktır. Hâlbuki kadınlardaki unutkanlık ve hislerine mağlup olmak gibi bir arıza, bu meseleye gölge düşürebilir.
URL Kopyala

