Menü

Ney çalmak, ney aleti ile icra edilen ney sesi dinlemekte sakınca var mıdır?

Aşevi İnşaatı Yardımı - Huzurlu Gönüller Eğitim Vakfı
Aşevi İnşaatı Yardımı - Huzurlu Gönüller Eğitim Vakfı
Aşevi İnşaatı Yardımı - Huzurlu Gönüller Eğitim Vakfı
2.06K görüntülemeKutlama, Müzik ve Eğlence

Ney çalmak, ney aleti ile icra edilen ney sesi dinlemekte sakınca var mıdır?

Şeytan ve askerlerinin, kulları yanlışa yönlendirmek ve salahı fesada değiştirmek için en büyük araçlarından biri de çalgı aletleri ve bunlar ile icra edilen müziktir. Peygamber Efendimiz “sallallahu aleyhi ve sellem” şöyle buyudu; “Ümmetim arasında, zina yapmayı, ipekli elbiseler giymeyi, şarap içmeyi, çalgı aletlerini çalmayı helal sayan kimseler olacak”[1] Bu Hadis, çalgının haram kılındığı konusunda delaleti kat’î olan açık bir delildir.

Sonuç olarak; çalgı dinlemek caiz olmadığı gibi, dört mezhebe göre; telli ve üflemeli çalgılar, ud, tambur, saz, davul, zurna, kaval, ney çalmak ve dinlemek haramdır. Hatta zilsiz def haricindeki çalgı aletlerinin haram olması, bazı şaz görüşleri istisna edecek olursak, selef ve haleften olan alimlerin kahir ekseriyeti nezdinde, ittifakla kabul edilen bir husustur ve dört mezhepte de zahir olan görüş budur.

Mükelleflerin yapması günah olan fiilleri ergen olmayan çocuklarına yaptırması ve müsaade etmesi durumunda çocukların velileri olan bu mükellefler sorumlu olurlar.

Bir kimse Müslüman olan bir şahsın sazını, davulunu, zurnasını, ney’ini veya defini kırsa yahut sarhoş edici içkisini yahut şarabını dökse, sahipleri bu şeyleri eğlence ve zevk için bulundurmuyorlarsa, İmam Ebu Hanife’ye göre bunları kırıp döken kimse kıymetlerini öder tazmin eder.

Bunların satışı da sahihtir. Ancak İmam Ebû Yusuf, İmam Muhammed ve diğer üç mezhebe göre ise bunları kırıp döken kimse bunların kıymetlerini ödemez ve bunların satışı da caiz ve sahih değildir. Fetva da bunun üzerinedir. Zira kullanılması caiz olmayan bir malın satışı da caiz değildir, çünkü bu aletler ile meşru şekilde faydalanmak mümkün değildir.

وأما آلات العزف الموسيقي،فلا يجوز لك بيعها أو هبتها، بل يجب عليك إتلافها، لأنها معدة للتلهي المحرم شرعاً، وما حرم استعماله حرم بيعه. هذا هو مذهب جماهير العلماء، كالمالكية والشافعية والحنابلة وصاحبي أبي حنيفة، وصرحوا بعدم صحة بيعها، لأنها مما لا ينتفع به انتفاعاً شرعياً، وإنما هي آلات أعدت للمعصية، وفي بيعها وعدم إتلافها نشر لما أعدت له من المعاصي

Kaynakça:

[1] Buhari 5590, Kitabu’l-Eşribe, babu ma cae fimen yestehıllu’l-hamr

İsmail Hakkı Yelkenci tarafından yayınlandı 28/11/2024

URL Kopyala
0
Cevap yaz..