Bir rükün miktarının ne kadar olduğu hakkında sahih olan tespit hangisidir?
Bir rükün miktarının ne kadar olduğu hakkında sahih olan tespit hangisidir?
Bir rükün miktarında sahih görüş nedir? Subhanallah deme miktarı mı, salavat getirme miktarı mı 3 Subhanallah deme miktarı mı vb. çeşitli görüşler var, bunlardan hangisi sahih görüştür?
Namazda avret yerinin dörtte birinin açılması veya cemaatin imamın önüne geçmesi yahut aynı imama uyan kadının erkeği safta hizalaması gibi durumlar, şayet bir rükün devam ederse namaz bozulur. Fakat bu görüş İmam Muhammed’in görüşüdür, yani bu durumlardan birisi namazın rükünlerinden olan rükû, secde ve kıyam halinin tamamında meydana gelirse namazı bozar. Ancak ihtiyatlı olması sebebiyle mezhepte tercih edilen görüş olan İmam Ebu Yusuf’un görüşüne göre, bu durumlardan biri rüknün tamamında olmasa da bir rükün miktarı yani üç kere Subhanallah diyecek kadar devam ederse namaz o takdirde bozulmuş kabul edilir.[1]
ﻗﺎﻝ ﺷﺎﺭﺣﻬﺎ: ﻭﺫﻟﻚ ﻗﺪﺭ ﺛﻼﺙ ﺗﺴﺒﻴﺤﺎﺕ اﻩـ ﻭﻛﺄﻧﻪ ﻗﻴﺪ ﺑﺬﻟﻚ ﺣﻤﻼ ﻟﻠﺮﻛﻦ ﻋﻠﻰ اﻟﻘﺼﻴﺮ ﻣﻨﻪ ﻟﻻﺣﺘﻴﺎﻁ، ﻭﺇﻻ ﻓﺎﻟﻘﻌﻮﺩ اﻷﺧﻴﺮ ﻭاﻟﻘﻴﺎﻡ اﻟﻤﺸﺘﻤﻞ ﻋﻠﻰ اﻟﻘﺮاءﺓ اﻟﻤﺴﻨﻮﻧﺔ ﺃﻛﺜﺮ ﻣﻦ ﺫﻟﻚ، ﺛﻢ ﻣﺎ ﺫﻛﺮﻩ اﻟﺸﺎﺭﺡ ﻗﻮﻝ ﺃﺑﻲ ﻳﻮﺳﻒ. ﻭاﻋﺘﺒﺮ ﻣﺤﻤﺪ ﺃﺩاء اﻟﺮﻛﻦ ﺣﻘﻴﻘﺔ، ﻭاﻷﻭﻝ اﻟﻤﺨﺘﺎﺭ ﻟﻻﺣﺘﻴﺎﻁ ﻛﻤﺎ ﻓﻲ ﺷﺮﺡ اﻟﻤﻨﻴﺔ. رد المحتار ١ – ٤٠٨
Kaynakça:
[1] Raddul’Muhtar: 1/408
URL Kopyala