Kaçırdığı rekatları kazaya kalkmayan mesbuku elle dürterek uyarmak caiz midir?
Kaçırdığı rekatları kazaya kalkmayan mesbuku elle dürterek uyarmak caiz midir?
Mesbuk, yanındaki diğer mesbuk kimsenin kılmadığı rekatlara kalkmadığını görüp eliyle uyarsa namazı bozulur mu?
Fıkıh terimi olarak namaz esnasında namazın mahiyetiyle bağdaşmayan bir davranışın namazı bozacak düzeye çıkmasını anlatır. Bu türden bir fiil namazı bozmayacak düzeyde kalırsa ona da amel-i kalîl (az iş) denir. Fıkıh âlimleri namaz kılarken amel-i kesîrin namazı bozacağı, amel-i kalîlin ise bozmayacağı hususunda görüş birliğine varmakla birlikte amel-i kesîr ve amel-i kalîlin tanımı ve sınırları konusunda ihtilâf etmişlerdir. Nitekim bir fakihin amel-i kesîr olarak gördüğü bir fiili bir başkası amel-i kalîl kapsamında sayabilir.
Hanefi mezhebinde ameli kesir hakkında farklı görüşler bulunmakla birlikte tercih edilen görüşe göre; bir kimse namazda iken, dışarıdan gören kimsenin onun namazda olmadığında şüphe etmeyeceği derecede hareketler yapıyorsa buna “ameli kesir” denir ve namazı bozar. Yapılan bir fiil, dışarıdan bakan bir kimseye o kişinin namazda olmadığı izlenimini veriyorsa amel-i kesîr, namazda olup olmadığı hususunda tereddüde düşürüyorsa amel-i kalîldir. Buna göre yanındaki kişiyi tek eliyle hafif bir hareketle uyarması namazı bozan bir durum olmayacaktır.
Öte yandan amel-i kesîr düzeyinde olmakla beraber namaz fiilleri türünden bir fiilin namaz esnasında fazladan yapılmasının ya da bir zararın önlenmesi veya namazın tamamlanması maksadıyla namaz dışı hareketlerde bulunmanın hükmü de fakihler arasında tartışılmıştır. Meselâ bir rek‘atta iki defa rükûa gidilmesi veya üç defa secdeye varılması amel-i kesîr olsa da namaz fiilleri türünden sayıldığı için kural olarak namazı bozmaz.
URL Kopyala