Menü

Namazları vaktinde kılamayan işçi, memur namazları cem yapabilir mi?

Aşevi İnşaatı Yardımı - Huzurlu Gönüller Eğitim Vakfı
Aşevi İnşaatı Yardımı - Huzurlu Gönüller Eğitim Vakfı
Aşevi İnşaatı Yardımı - Huzurlu Gönüller Eğitim Vakfı
297 görüntülemeNamaz Bahsi
0 Yorum

Namazları vaktinde kılamayan işçi, memur namazları cem yapabilir mi?

Yurtdışında bir otomasyon fabrikasında çalışıyorum ve çalışma saatlerim oldukça yoğun. Bazen namazlarımı vaktinde kılmakta zorlanıyorum. Böyle bir durumda, namazlarımı cem ederek kılmam caiz midir?

İsmail Hakkı Yelkenci cevap verdi 25/03/2025

URL Kopyala
0

İslam dininde namaz, kelime-i şehadetten sonra gelen en önemli ibadettir. Namaza gereken önemi vermeyen ve terk edenler hakkında Kuran’da birçok uyarı yer almaktadır. Bu nedenle iş nedeniyle namazı vaktinden sonrasına geciktirmek caiz değildir. Bu hususta yüce Allah şöyle dedi: “(Öyle) Adamlar ki, ne ticaret, ne alış-veriş onları Allah’ı zikretmekten, dosdoğru namazı kılmaktan ve zekatı vermekten ‘tutkuya kaptırıp alıkoymaz’; onlar, kalplerin ve gözlerin inkılaba uğrayacağı (dehşetten allak bullak olacağı) günden korkarlar. Çünkü Allah, yaptıklarının en güzeliyle karşılık verecek ve onlara kendi fazlından arttıracaktır. Allah dilediğini hesapsız rızıklandırır.” (Nur 37-38)

Namazı vaktinde kılmaya engel olmayacak şekilde işleri düzenlemek gerekir. Yönetimle anlaşmalı, zorluk oluşsa da uygun çözümler bulmalıdır. Örnek olarak çalışma saati uzatılabilir. Unutulmamalıdır ki namazı vaktinde kılmak nedeniyle kalpte artacak yakin, çekilen meşakkati telafi edecektir. Hatta bu zorluk Allah’ın izniyle bir zevke dönüşecektir. Çünkü Allah yolunda Allah rızasını kazanmak için tahammül söz konusudur. Namazı vaktinde kılamamanın kişiyi üzmüş olması güzel bir haslettir. Mümin kimse bu duyguda olması gerekir. Zira mümin kimse salih amelleri kaçırdığında üzülür. Ancak bu üzüntü eylemin doğruluğuna itici güç olması gerekir ve kusurları telafi edilmesi gerekir. Kalpte üzüntünün devam etmesiyle birlikte namazı kaçırmaya devam etmek olumsuz bir davranıştır.

Hanefi dışındaki mezheplerde cem’ uygulaması öğlen ile ikindi namazları veya akşam ile yatsı namazlarında yapılır. Şeriatta ikindi ile akşam namazları arasında cem’ etmek diye bir uygulama olmadığı gibi geçersizdir. Ve hiçbir alim bunu söylemez. Bunun üzerine her kim güneş battıktan sonra ikindi ile akşamı kılarsa ikindi namazını geciktirdiği için tövbe etmesi ve böyle bir hataya dönmemesi için azim göstermesi gerekir. Şayet akşam namazını ikindi vaktinde kılarsa yani güneş batmadan kılarsa bilmek gerekir ki vaktinden önce kılınan namaz geçersizdir. Böylece akşam namazı geçersizdir.

Bu sorunu çözmeye çaba göstermek gerekir. Zira namaz on dakikadan fazla almayacak. Bu konuda yönetimle anlaşıp mesaiden önce veya sonra fazladan on dakika çalışılabilir. Şüphesiz tuvalete gitmeye engel olamazlar ve bu ihtiyaç da beş veya on dakika belki de daha fazla sürebilir. Bulunulan ülkede azınlıkların ibadet etme haklarını savunan kanunlar olabilir. İş sahipleri çalışanların dinlerine saygılı olmaları hususunda haklar olabilir ve bu hakları talep etmek gerekir. Eğer çalışanlar aramalarına rağmen başka bir imkan bulamazlar ise; öğle ile ikindiyi, ya ikindiyi öne alarak öğle vaktinde ya da öğleyi geciktirerek ikindi vaktinde; akşam ile yatsıyı da yatsı vaktine geciktirerek veya yatsıyı akşam vaktine alarak (cem ederek/birleştirerek) kılabilirler. Ancak bu hüküm Hanefi mezhebi için geçerli değildir.

İsmail Hakkı Yelkenci tarafından yayınlandı 25/03/2025
0
Cevap yaz..