Zemzem suyunu satmak ve temizlikte kullanmak caiz midir?
Zemzem suyunu satmak ve temizlikte kullanmak caiz midir?
Zemzem suyunu satmak, necaset olmayan bulaşık çamaşır gibi ev temizliğinde kullanmak ve başka su bulunmadığı takdirde onunla istinca yapmak caiz mi?
Rasûl-i Ekrem Efendimizin (s.a.s.) uygulama ve tavsiyeleri doğrultusunda tarih ve edebiyat kitapları ile diğer bazı kaynaklarda zemzemin faziletine dair rivayetler bir araya getirilmiş, hadis kitaplarında bununla ilgili özel bölümler açılmıştır. Peygamber Efendimiz (s.a.s.), “Bizimle münafıklar arasındaki alâmet bizim zemzemi bol bol içmemizdir; çünkü onlar asla zemzemi bolca içemezler” şeklindeki sözleriyle (Abdürrezzâk es-San‘ânî, V, 112-113; Müsned, III, 394; İbn Mâce, “Menâsik”, 78) zemzemden bolca içilmesini iman alâmeti ve nifaktan uzak olma işareti olarak nitelendirmiştir. Zemzem, kıbleye dönülerek besmele okunduktan sonra sağ elle ve üç nefeste gözü sudan ayırmadan, “Allahım! Senden faydalı ilim, geniş rızık ve her türlü hastalıktan şifa diliyorum” duasıyla içilmeli ve Allah’a hamdedilmelidir. Yaygın olan görüş diğer içeceklerin aksine zemzemin ayakta içilmesinin caiz olduğu yönündedir. “Zemzem hangi niyetle ve ne maksatla içilirse ona şifa olur” (Müsned, III, 357; İbn Mâce, “Menâsik”, 78); “Hataları döken zemzeme bakmak ibadettendir” (Fâkihî, II, 41) gibi hadislerin yanında onun çeşitli hastalıklara şifa verici özellik taşıdığına dair çok sayıda rivayet nakledilmiştir. (a.g.e., II, 24 vd.)
İlk defa Hz. Ebû Bekir’in (s.a.s.) kızı Esmâ’nın, oğlu Abdullah b. Zübeyr’in cenazesini zemzemle yıkadığını kaydeden Fâkihî, Mekke’de bu uygulamanın son suyun mutlaka zemzem olması biçiminde yaygınlaştığını kaydeder. (a.g.e., II, 47-48) Aynı uygulama, Mekke dışındaki yerlerde kefenlerin üzerine zemzem serpilmesi şeklinde görülmektedir. Dânişmend Gazi’nin Türkmenler’e, Malazgirt Savaşı’na hazırlık yapılırken elbiselerini temizleyerek zemzemle yıkanmış kefenlerini hazırlamalarını tavsiye etmesi gibi, insanların kefenlerini hacca götürüp zemzemle yıkamaları veya zemzemle yıkadıkları ihramlarını kefen olarak kullanmaları, ramazan ayında orucun eğer varsa zemzemle açılması, ölüm döşeğindeki hastanın ağzına zemzem damlatılıp kelime-i şehâdetin telkin edilmesi gelenek halini almıştır. Zemzem suyunun abdest ve gusül gibi hadeslerin izalesinde kullanılması kerahetsiz caiz olmakla birlikte, necasetlerin izalesinde kullanılması tahrimen mekruhtur. (Raddul’Muhtar, 1/180) Ancak başka temiz bir su bulunamaması ve necasetin izale edilme zorunluğu bulunması durumu bundan müstesnadır. Ayrıca ihtiyaç halinde, yetkililer tarafından izinli bir şekilde, kişinin mülküne intikal eden zemzem suyunu makul şartlarda satması da caiz olur.
URL Kopyala