Telefon, mektup, mesaj ve internet vasıtasıyla verilen talak geçerli olur mu?
Telefon, mektup, mesaj ve internet vasıtasıyla verilen talak geçerli olur mu?
Bir kimse, eşini yüzüne karşı “seni boşadım, benden boş ol.” gibi boşamayı ifade eden sözleri şifahî olarak söylemek suretiyle boşayabileceği gibi, bu sözleri telefon, mektup, mesaj, internet ve faks yolu ile bildirmekle de boşayabilir. Bu türlerden biri ile boşamak, sözlü olarak yüz yüze boşamak gibi geçerlidir. Ancak, bu durumda kocanın eşini boşamış olduğunu inkâr etmemesi gerekir. Boşamanın yazılı olması hâlinde ise boşanan kimse, yazının veya mesajın eşinden geldiğinden emin olmalıdır. Koca eşini daha önce gıyaben boşamış da bunu mektupla haber veriyorsa, boşamanın hükümleri kocanın boşadığı andan itibaren başlar. (İbn Kudâme, el-Muğnî, VII, 424; İbn Âbidîn, Reddü’l-muhtâr, II, 428-429)
Hindiyye sahibi şöyle diyor; «Yazı mersûm ve gayrı mersûm olmak üzere iki nevidir. Mersûmdan maksadımız, gaibe yazılan mektup gibi muhatabı malum/adresli olmasıdır. Gayrı mersûm, adressiz olandır. O da okunaklı okunaksız olmak üzere iki vecihlidir. Okunaklı olan, bir sahifeye veya duvara yahut yeryüzüne okunup anlaşılacak şekilde yazılandır. Okunaksız, havaya ve su üzerine yazılan okunup anlaşılması mümkün olmayandır. Okunmayan yazıda talâk vâki olmaz. Velevki niyet etmiş olsun. Yazı okunur fakat adressiz olursa, eşine talâk niyet ettiği takdirde talâk vâki olur, aksi taktirde olmaz. Yazı adresli ise, niyet etsin etmesin talâk vâki olur. Sonra adresli yazı iki durumdan hâli/boş değildir, ya talâkı salık verir ve; “bundan sonra malûmun olsun ki sen boşsun” diye yazar. Bunu yazdığı gibi talâk vâki olur ve yazdığı andan itibaren kadının iddet beklemesi icab eder. Yahut kadının talâkını mektubun varmasına tâlik eder ve; “Bu mektubum sana vardığında sen boşsun!” der. Mektup kadına geldiğinde onu okusun okumasın talâk vâki olur. Hulâsa’da böyle denilmiştir. (Raddul’Muhtar, 3/246)
URL Kopyala