Son oturuşta birinci selamdan sonra abdest bozulsa namazın iadesi gerekir mi?
Son oturuşta birinci selamdan sonra abdest bozulsa namazın iadesi gerekir mi?
Namazda birinci selamı verdikten sonra ikinci selamı vermeden gaz çıksa veya başka yolla abdest bozulsa namazın iadesi gerekir mi?
Selam vermek namazın vaciplerindendir. Sehiv secdesi de dahil namazın vâciplerinden birini, kasıtlı terk etmek tahrîmen mekruhtur. Bu şekilde kılınan bir namaz, esas itibariyle sahih olup zimmetteki borcu düşürse de, meydana gelen bu noksanlığın telafisi için iade edilmesi yani yeniden kılınması vâciptir. Fakat namazın vaciplerinden biri kasıtsız olarak terk edilmiş ise sehiv secdesi yapılarak bu noksanlık giderilir. Şayet sehiv secdesi de unutulup terk edilirse namaz sahih olur, iadesi gerekmez. Bununla birlikte son oturuşta birinci selamdan önce veya sonra kasıtlı olmadan abdest bozulacak olsa kişi abdest alıp kalan selamlarını tamamlayabilir.
Ayrıca namaz kılanın, kendi ihtiyarına bağlı olan bir işle namazdan çıkması da, İmam Azam’a göre bir rükün olduğundan farzdır. Buna Huruç bisun’ihi (kendi ihtiyarı ile çıkmak) denir. Fakat iki İmama (İmam Ebû Yusuf ile İmam Muhammed’e) göre bu farz değildir.
Bu ayrılıktan aşağıdaki iki mesele doğmaktadır:
1) Bir kimse namazın sonunda teşehhüd mikdarı oturduktan sonra kasden namaza aykırı bir iş yapsa, gülse, konuşsa, yiyip içse ittifakla namazı tamam olur. Fakat namaz kılanın ihtiyarına bağlı olmayarak bir abdestsizlik işi meydana gelse, bu durumda iki İmama göre yine namaz tamam olmuş olur. İmam Azam’a göre ise, namaz tamam olmuş sayılmaz; hemen abdest alıp kendi ihtiyarı ile namazdan çıkması gerekir; değilse namazı batıl olur.
2) Bir kimse son oturuşta teşehhüd mikdarı oturduktan sonra, henüz ihtiyarı ile namazdan çıkmadan önce namaz vakti çıksa veya başka bir namaz vakti girse, iki İmama göre onun namazı tamamdır. İmam Azam’a göre bozulmuş olur; çünkü bu namaza kendi iradesi ile son vermiş değildir.
URL Kopyala