Şartlı adak yaptıktan sonra aklını kaybeden kişinin adağını yerine getirmek gerekir mi?
Şartlı adak yaptıktan sonra aklını kaybeden kişinin adağını yerine getirmek gerekir mi?
Şartlı nezir/kurban adağında bulanan bir Müslüman şart tahakkuk ettiğinde akli melekesini kaybediyor. Bu nezrin/adağın yerine getirilmesi gerekir mi? Akıl melekesinin kaybolması nezrin yerine getirilmesini engeller mi?
Kişi belli bir gün veya ay ile belirlenmiş bir adakta bulunsa fakat adanan vakit gelmeden akli melekesini kaybetse namaz ve oruç gibi bedeni ibadetler adanmış ise bu durumda bir şey gerekmez çünkü sorumluluk kendisinden düşmüştür. Fakat kurban, tasaddukta bulunmak gibi mali ibadetlerden olduğu takdirde ailesinin bunu onun malından çıkarması gerekir çünkü bu onun şahsıyla değil malıyla ilgili bir yükümlülüktür. Buna binaen falan işim olursa şu kadar sadaka vereceğim diyen kişi delirdikten sonra şarta bağlanan iş gerçekleşse bu sadakanın ailesi tarafından verilmesi gerekir.
Aynı şekilde hac insan ömründe bir defa yerine getirilmesi farz kılınmış olduğundan, akıl hastası iyileştiğinde bu ibadeti yapma gücüne sahipse bunu ifa etmesi zaten kazâ değil edâ olur. Akıl hastasının bizzat yapacağı haccın geçerli sayılmaması genel kuralın bir gereği olmakla beraber, fakihlerin çoğunluğu bazı hadislerden hareket ederek velisinin mecnun adına hac etmesinin (ihcâc) geçerli olduğuna hükmetmişlerdir; fakihlerin bir kısmı ise bu şekilde yapılan haccın, ancak akıl hastalığına tutulmadan önce kişiye farz olmuş bulunması durumunda geçerli olabileceği görüşündedir. Keza akıl sağlığı yerinde iken üzerine vacip olan yemin kefaretlerini de velisi onun malından öder.
URL Kopyala

