Koca eşini boşasa fakat karısı duymasa yada boşadığı anda şahit olmasa talak geçerli midir?
Koca eşini boşasa fakat karısı duymasa yada boşadığı anda şahit olmasa talak geçerli midir?
Kur’ân-ı Kerîm’de: “Boşanan kadınlar iddetlerinin sonuna varınca, onları güzelce tutun yahut onlardan güzelce ayrılın. İçinizden iki âdil kimseyi şahit tutun. Şahitliği Allâh için dosdoğru yapın. İşte bununla Allâh’a ve ahiret gününe inanan kimselere öğüt verilmektedir. Kim Allâh’a karşı gelmekten sakınırsa, Allâh ona bir çıkış yolu açar” buyurulmaktadır.[1]
Bu âyetteki şahit tutma emrinin boşamaya mı, ric’î talakla boşadıktan sonra dönmeye mi, yoksa her ikisinede mi yönelik olduğu konusunda farklı görüşler olmakla birlikte, Hanefîlere göre her ikisinde de şahit bulundurmak menduptur. İmâm-ı Şâfiî’ye göre ise boşamaya şahit tutmak mendup, dönmeye şahit tutmak ise vaciptir.
Sonuç itibarıyla, boşama esnasında şahit tutmak ya da karısının duyması, boşama işleminin geçerlilik şartı değildir. Bununla birlikte fakihler bu buyruğun, hakların zayi olmaması ve ihtilâfların önlenmesi gibi amaçlar taşıdığı noktasında da birleşmektedirler.
Kaynakça:
[1] Talâk Sûresi: 2
URL Kopyala