Kendisine borçlu olan kişideki alacağını zekata saymak caiz olur mu?
Kendisine borçlu olan kişideki alacağını zekata saymak caiz olur mu?
Zengin kişinin, fakirde olan alacağını almayıp zekata sayması ile zekat ödenmiş olur mu?
Zekatın geçerli olması için, fakire verilecek para veya malın, ona zekat niyetiyle temlik edilmesi yani onun mülküne geçirilmesi şarttır. Bu da, zekatın fi’len fakire teslimi ile gerçekleşir. Mesela yemek hazırlayarak bunu fakirlerin yiyebileceğini ilan edip, onlara yemek ziyafeti vermekle o yemek temlik edilmiş olmaz. Ancak yemek yapılıp sefer taslarına konularak zekât niyeti ile fakire teslim edilirse, temlik gerçekleşmiş yani zekât verilmiş olur. Buna göre, bir kimseye borç verirken zekâta niyet edilmediği takdirde, daha sonra bu parayı zekâta saymaya niyet edildiği zaman, paranın kendisi ortada bulunmadığı için temlik gerçekleşmiş olmayacaktır.
Dolayısıyla bir kimseye borç olarak verilmiş olan paranın, daha sonra borçluya zekat niyeti ile bağışlanması ile zekat verilmiş olmaz. Dört mezhep alimleri bu görüştedir. Bu nedenle şöyle bir çözüm yoluna gidilebilir; ya alacaklı borçluya zekatını verir, borçlu da alacaklıya borcunu öder ya da borçlu, birinden ödünç para alıp borcunu öder, daha sonra zengin de bu parayı ona zekat niyeti ile verir.
URL Kopyala