Katılim bankalarından altın fonu üzerinden bireysel emeklilik yaptırmak caiz mi?
Katılim bankalarından altın fonu üzerinden bireysel emeklilik yaptırmak caiz mi?
Katılim bankalarından faizsiz yüzde yüz altın fonu üzerinden bireysel emeklilik yaptırmak caiz midir?
URL Kopyala
Katılım bankaları aracılığıyla BES’e girildiğinde, bankanın katılımcının paralarını vekâleten (temsilci olarak) helal yatırım araçlarında işletmesi gerekir. Bu vekâlet akdinin meşruiyeti önemlidir. Fonların, katılım havuzları gibi İslami kurallara uygun (helal) araçlarda değerlendirilmesi esastır. Katılımcılara kesin bir kâr vaadi olmamalıdır. Yatırım neticesinde ortaya çıkacak kâr da zarar da yatırımcıya ait olmalıdır. Ayrıca Devlet tarafından destek verilmesi; hesapta parası olan varlıklı halka kamu hakkı olan hazineden ödeme yapılmış olması anlamına gelir ki böyle bir uygulama kamu hakkına tecavüz sayılabilir. İslami finansta altın ve gümüş gibi paraların satımında bedellerin peşin ve fiilen kabz edilmesi (teslim alınması) esastır (Sarf Akdi). BES fonlarında kağıt üzerinde alım satım yapılması, gerçek teslimatın gerçekleşmemesi ve altının fiziki olarak katılımcıya ait olmaması nedeniyle bu şartın ihlal edildiği bir hakikattir. BES’teki devlet katkısının, katılımcının yatırımı üzerinden bir getiri garantisi taşıması, İslami finans ilkelerindeki kâr-zarar ortaklığı prensibine uymamaktadır. Katılım bankaları helal fonlarda değerlendirme taahhüdü verse de, fonların karmaşık yapısı ve yönetim süreçlerinin şeffaflığı, paranın her aşamada tamamen İslami ilkelere uygun olarak değerlendirildiğini kontrol etmeyi zorlaştırmaktadır. BES’in amacı, İslami prensiplere uygun kâr ve zarara ortaklık (Mudaraba, Müşareke) yerine, belli bir süre sonra yatırılan miktardan daha fazlasını almayı hedeflemek olup bu yönüyle faizli sistemlere benzemektedir. Tüm bu nedenler, sistemin İslam fıkhına uygun şekilde işlemesine engel teşkil etmektedir.

 
               
 
 
