Menü

Kapalı havuzlara ve hamamlara gitmek câiz midir?

Aşevi İnşaatı Yardımı - Huzurlu Gönüller Eğitim Vakfı
Aşevi İnşaatı Yardımı - Huzurlu Gönüller Eğitim Vakfı
Aşevi İnşaatı Yardımı - Huzurlu Gönüller Eğitim Vakfı
774 görüntülemeMuhtelif Konular

Kapalı havuzlara ve hamamlara gitmek câiz midir?

İslam’da bir kadın için başka bir kadının avret mahalli, göbek ile diz kapağı arasıdır. Bu nedenle, bir kadın umumi bir havuzda veya hamamda göbek ile diz kapağı arasını açarsa, bu haram olur. Bu tür yerlerde fitneye (karışıklık, ahlaki bozulma) sebep olabilecek durumların ortaya çıkması riski önemli noktadır. Eski dönemlerde evlerde banyo imkanı yaygın olmadığı için hamamlar bir ihtiyaç olarak görülürdü. Ancak günümüzde çoğu evde banyo ve duş imkanı bulunmaktadır. Bu da umumi yerlere gusül için gitme ihtiyacını ortadan kaldırmıştır. Nitekim Hanefîler’in dışındaki fakihler; Peygamber Efendimizin (s.a.s.), “Kocasının evinin dışında elbisesini çıkaran kadın, Allâh ile kendisi arasındaki örtüyü kaldırmış olur”[1] meâlindeki hadîsine dayanarak kadınların, hamama gitmeyi gerektiren mazeretleri bulunmadığı ve kendi evlerinde yıkanmalarına engel teşkil eden bir durum söz konusu olmadığı takdirde hamama gitmelerini mekruh kabul ederler. Hanefîler’e göre ise, içeride avret yerlerini açanlar bulunmadıkça, kadınların da hamama gitmesinde mahzur yoktur. Eğer gidilecek mekan tamamen kadınlardan oluşuyor ve herkes avret yerlerini birbiriyle paylaşmayacak şekilde kapalı tutuyorsa, bu durumda en önemli şart olan avret mahremiyeti korunmuş olur.

Bu şartın sağlanması durumunda, söz konusu mekanın kullanımı, haram olan bir eyleme aracılık etmekten uzaklaşır. Ancak fitne, sadece avretin açığa çıkmasıyla sınırlı değildir; ahlaki açıdan kötü sonuçlar doğurabilecek durumları da kapsar. Tamamen kadınlardan oluşan bir ortamda bile, kıyafetler üzerinden vücut hatlarının belirginleşmesi veya uygunsuz davranışların sergilenmesi gibi durumlar fitneye yol açabilir. Eğer bu tür durumlar engellenebiliyorsa ve ortam ahlaki açıdan temiz kalıyorsa, fitne endişesi de ortadan kalkar. Dolayısıyla, eğer bir kadın hamam veya havuza, sadece kadınlardan oluşan bir ortamda ve herkesin avret mahremiyetine riayet edeceği kesinliğiyle gidiyorsa, yani avretin açılmasına veya fitneye neden olabilecek hiçbir durum yoksa, sağlık ve zindelik gibi meşru ihtiyaçlar için bu tür mekanlara gitmek caiz olabilir. Bu, bazı fıkıh alimlerinin görüşlerine göre mümkün görülmektedir. Ancak bu şartların sağlandığına dair bir netlik yoksa, en doğru olanı bu tür mekanlardan uzak durmaktır. Çünkü bu durumda haram olan bir duruma istemeden de olsa aracılık etme veya şahit olma riski doğar.

Kaynakça:

[1] Ahmed, Müsned, c. 42, s. 251, h. no: 25407

İsmail Hakkı Yelkenci tarafından yayınlandı 04/09/2025

URL Kopyala
0
Cevap yaz..