Gayrimüslim bir komşunun iftar davetini kabul etmek caiz midir?
Gayrimüslim bir komşunun iftar davetini kabul etmek caiz midir?
Müslümanların Ramazan ayında gayrimüslimlerden, içeriğinde mubah olmayan bir madde bulunmaması şartıyla, iftar yemeği veya iftar yemeği alınmak üzere verilen parayı kabul etmelerinde herhangi bir sakınca bulunmamaktadır. Zira bu yemek veya parasal karşılığı, bir hibe konumundadır. Nitekim Rasûlullah “sallallahu aleyhi ve sellem” bazı kâfirlerden hibe kabul etmiştir. Ebu Humeyd es-Saidi “radıyallahu anh” şöyle dedi: Rasûlullah “sallallahu aleyhi ve sellem” ile Tebuk gazvesinde idik, Eyla kralı Rasûlullah Efendimize (s.a.s) beyaz bir katır hediye etti ve bir cübbe verdi.[1] Ali bin Ebî Talip “radıyallahu anh” şöyle dedi: “Dûmetü’l-Cendel şefi Ükeydir, Rasûlullah Efendimize “sallallahu aleyhi ve sellem” ipek bir kumaş hediye etti, Peygamber Efendimiz de (s.a.s) onu Hz. Ali’ye (r.a) verdi ve şöyle dedi; “Bunu Fâtıma’lar (Fâtıma isimli dört yakını) arasında başörtüsü olarak taksim et!” buyurdular.”[2]
İmam Nevevi şöyle dedi: “Bu hadis gereğince kâfirlerden hediyenin kabul edilmesi caizdir.” Dini münasebet olmamak şartıyla, normal günlerde gayri muslimlerin Müslümanlara takdim ettikleri tatlı vb. kabul etmek ve içeriği meşru olmak şartıyla yemek caizdir. Çünkü bu kafirin hediyesini kabul etmek konumundadır. Nitekim Rasûlullah “sallallahu aleyhi ve sellem” müşriklerden hediye kabul etmiştir. Güvenildiği takdirde gayri müslimin hediye ettiği yiyecekten yenilebilir. Zira Yahudi kadın Rasûlullah Efendimize “sallallahu aleyhi ve sellem” bir koyun hediye etmiştir ve bu hediyeyi kabul etmiş ve ondan yemiştir. Kafirlerin hediyesini kabul etmekte sakınca yoktur. Onlara güvenildiği takdirde, onların evinde de yemek yemenin bir sakıncası yoktur.
Şayet onların şerrinden şüphe edilirse davetlerine icabet edilmez. Ayrıca münasebet ve özel günler onların dinlerine özgü bir gün olmamalı. Yılbaşı gibi günlerde onların hediyeleri kabul edilmez.
Kaynakça:
[1] Buhari 2990
[2] Buhari/2472, Muslim 2071
URL Kopyala