Borçlu borcunu haram para ile ödese alacaklının bu parayı alması helal olur mu?
Borçlu borcunu haram para ile ödese alacaklının bu parayı alması helal olur mu?
Ödeme imkânı olduğu hâlde zamanında borcunu ödemeyen borçlu, manen sorumlu olur ve ahiret azabını hak eder. Bu konuda Peygamber (s.a.s) şöyle buyurmuştur: “Zengin kişinin borcunu ödemeyi uzatması zulümdür.”[1] Ancak borçlunun malî sıkıntı içinde olduğunu ispat etmesi halinde, yetkili makamlar borcunu ödeyebilmesi için kendisine belli bir süre tanır, zira hakikaten darlık ve ödeme güçlüğü içindeyse, ona yardım etmek de, hem alacaklıya ve hemde bütün bir topluma düşen insani, ahlakî ve İslamî bir davranış biçimidir.
Bununla birlikte alacaklıya haram para ile ödeme yapılacak olsa yapılan bu ödemeyi almak helal olmaz. Zira kazancının tamamı ya da çoğu gayri meşru olan kişi ya da müesseselerle çalışmak, iş yapmak, mülkünü kiraya vermek, alışveriş yapmak, borç alıp vermek, ikramını ve hediyesini almak harama yakın mekruhtur. Şayet kazancının çoğu meşru olup yapılan ödemenin haram paradan olduğu da bilinmiyorsa ödemeyi almak caiz olur.
Kaynakça:
[1] Buhârî, Havâlât, 1
URL Kopyala