Borç aldığım parayla ticaretten çok para kazandım borç aldığım kimse malıma ortak olur mu
Borç aldığım parayla ticaretten çok para kazandım borç aldığım kimse malıma ortak olur mu
Hocam bir kimseden borç aldım, bu parayı değerlendirdim, çok iyi para kazandım. Borç aldığım kimse benim malıma ortak olur mu, aldığım borçtan başka bir şey vermem gerekir mi?
Borç verme İslâm’da sevaptır. Dinimiz bunu teşvik etmiştir. Hatta bazı durumlarda sadaka vermekten de sevaptır. Cenâb-ı Hakk şöyle buyurur: “Eğer Allah’a içten gelen istekle ödünç verirseniz, Allah onu sizin için kat kat artırır ve sizi bağışlar. ” (et-Teğâbun, 64/17). Peygamber Efendimiz (s.a.s.) de bir sadakaya on misli sevap verileceğini, borç vermeye ise onsekiz misli sevap verileceğini bildirmiştir. (et-Tergîb ve’t-Terhîb, II, 40) İnsanların birbirleriyle yardımlaşma yollarından biri de borç alıp vermedir. Borç alıp verme işlemi İslâm’da nakit para gibi sayılabilen; buğday, arpa, pirinç gibi ölçülebilen; yahut altın, gümüş ve et gibi tartılabilen; ya da yumurta ve ceviz gibi büyüklükleri birbirlerine yakın olan mallarda geçerlidir.
Ancak ihtiyacı olana ödünç verilir, ihtiyacı olmayana, malını lüzûmsuz veya gayrımeşru yerlere harcayana verilmez. Başkasına ödünç vererek, kendini sıkıntıya düşürmek de doğru değildir. Ayrıca İslâmiyette para ile para kazanmak anlayışı yoktur, borç ancak ihtiyaç için alınır. İhtiyaç yokken, sırf kârımı arttırayım, işimi geliştireyim, zengin olayım, arabamı değiştireyim diye alınırsa, ödeme imkânı veya karşılığı yoksa borç almak ve böyle kişiye borç vermek doğru bir davranış değildir. Kar elde etme amaçlı insanlardan borç almak doğru olmamakla birlikte alındığı takdirde elde edilen bu kardan alacaklıya vermek zorunluluğu yoktur. Hatta borç alırken baştan böyle bir şey konuşulmuş olması durumunda böyle bir ödeme yapılması faiz olacağı için caiz değildir. Ancak baştan böyle bir anlaşma veya ima yapılmadan borç alınmış olması durumunda borçlu kişi kendi gönlünden fazlasıyla ödeme yaparak ikramda bulunabilir.
URL Kopyala

