Babanın çocuğunu evlendirmesi çocuğun hakkı mıdır?
Babanın çocuğunu evlendirmesi çocuğun hakkı mıdır?
Şehveti çok kuvvetli ve evlenemeyen birisi günahlardan korunmak için veya aklen rahat etmek için oruç tutması , riyazat yapması yani yemeyi içmeyi çok azaltması çok kuvvet enerji veren gıdalardan kaçması vacip midir, mendup mudur?
b) Evlenmezse, zinaya düşme tehlikesi bulunanın evlenmesi ise vâciptir. Bu kimsenin de nafakayı sağlayacak güce sahip olması gerekir.
c) Cinsel bakımdan orta durumda bulunanın evlenmesi sünnettir.
d) Evlenirse, eşine zulüm ve işkence yapacağı kesin olan kimsenin evlenmesi haramdır.
e) Evlenirse eşine zulüm yapacağından korkulanın evlenmesi ise mekruhtur.
Evlenme imkanı olmayan kimselerin şehvetini teskin etmesi için Peygamber Efendimiz oruç tutmayı tavsiye etmiştir: “Gençler! Kimin maddi imkânı varsa hemen evlensin. Kim de maddi imkân bulamazsa (nafile) oruç tutsun. Çünkü oruç, onun için şehveti kırıcıdır.”[1]
İslâm âlimleri erkek çocukların nafakalarının, ergenlik çağına kadar babalarına âit olduğu görüşündedir. Ancak, babanın evladını evlendirmek zorunda olup olmadığı konusunda farklı görüşler serdetmişlerdir. Hanefî ve Şâfiî âlimleri babanın, çocuğunu evlendirmesinin vacip olmadığını söylerken, Hanbelî âlimleri, “çocuğun nafakası babasına aitse babası onu evlendirmek zorundadır” demişlerdir.[2]
Bununla birlikte, imkânı olan babanın evlâdını evlendirmesinin güzel bir davranış olacağında şüphe yoktur. Nitekim Peygamber Efendimiz’den (s.a.s) rivayet edilen bir hadiste; “Evladın baba üzerindeki hakkı üçtür: Ona güzel bir isim koyması, okuma yazma öğretmesi ve zamanı geldiğinde onu evlendirmesi.” buyrulmuştur.[3] Buna göre, imkânı olan bir babanın, evlenmeye ihtiyaç duyan evladını evlendirerek, onun günaha girmesine mani olması, babaya yüklenen sorumluluklar arasında sayılmalıdır.
Kaynakça:
[1] Buhari, Nikâh, 3; Müslim, Nikâh, 1
[2] Mâverdî, el-Hâvî, IX, 183-184; İbn Kudâme, el-Muğnî, XI, 380
[3] Suyûtî, el-Câmiu’s-sağîr, II, 538
URL Kopyala