Menü

Anne karnında ölen çocuk için cenaze kılınır mı?

Aşevi İnşaatı Yardımı - Huzurlu Gönüller Eğitim Vakfı
Aşevi İnşaatı Yardımı - Huzurlu Gönüller Eğitim Vakfı
Aşevi İnşaatı Yardımı - Huzurlu Gönüller Eğitim Vakfı
6.89K görüntülemeCenaze Bahsi

Anne karnında ölen çocuk için cenaze kılınır mı?

Sağ doğup ölen çocuğun adı konulur, yıkanıp kefenlenir, namazı kılınır ve defnedilir, normal cenaze den farkı yoktur, sadece günahsız olduğu için cenaze namazında istiğfar edilmez, kabirde de telkin yapılmaz. Ölü doğan çocuğun ise adı konulur, yıkanıp bir beze sarılır, cenaze namazı kılınmadan gömülür. Nitekim Hanefiler, İmam Malik, el-Evzâî ve Hasan-ı Basrî’ye göre; bu bebeğin cenazesi yıkanır ama namazı kılınmaz. Bu görüşte olanlar şu hadisi delil getirmişlerdir:

“Eğer çocuk doğduğu zaman ağlar (yani bir canlılık alameti gösterir) de sonra ölürse onun namazı kılınır ve ona varis olunur.”[1] Görüldüğü gibi hadiste bu çocuğun namazının kılınması için ağlaması, canlılık alameti göstermesi şart koşulmuştur. Buradan da; canlılık belirtisi göstermediği takdirde cenaze namazının kılınmayacağı anlaşılmaktadır. Yine Hanefi fakihlerinden Kâsâni, İmam Ebu Yusuf’tan naklen şöyle der; “Ölü olarak doğan çocuk yıkanır ve isim verilir, fakat cenaze namazı kılınmaz.”[2]

Doğum esnasında kendisinde ses, nefes, hareket gibi hayat belirtisi olup sonra ölen çocukların yıkanması vâcibdir. Azaları tam teşekkül etmiş, ölü doğan çocuk da yıkanır ve böyle bir çocuk düşüren kadın nifas sayılır. Azaları tam teşekkül etmemiş düşükler ise, yıkanmaz ve böyle bir çocuk düşüren kadın nifas sayılmaz. Bu şekilde olan düşük çocuklar ise bir beze sarılıp isimsiz olarak gömülürler. Büyüklerin kabrinde olduğu gibi çocuğun da kabrinin belli olması için baş ve ayak uçlarına taş konularak belirlenmesi uygun olur. Lâkin Akika kurbanı kesmek gerekmez.

Şâfiîler’e göre ise çocukta canlılık alameti görülmezse dört ayı doldurmuş olması halinde yıkama, kefenleme ve defin işlemleri yapılır, cenaze namazı kılınmaz.

Hanbelîler’e göre dört ayı doldurmuş olarak doğan bir çocuk yıkanır ve cenaze namazı kılınır.

Mâlikîler ise hayat alâmeti göstermeyen çocuğun namazının kılınmayacağı görüşünü benimsemişlerdir.

 


Kaynakça:

[1] Ebu Davud, Cenâiz, 44-45; Nesâî, Cenâiz, 26; Dârimî, Ferâiz, 47
[2] Bedaiyu`s-Sanayi, I/302

İsmail Hakkı Yelkenci tarafından yayınlandı 13/08/2024

URL Kopyala
0
Cevap yaz..