Adet döneminde temiz günde oruç tutan kadının hayız olduğu anlaşılsa kazası gerekir mi?
Adet döneminde temiz günde oruç tutan kadının hayız olduğu anlaşılsa kazası gerekir mi?
Adet zamanı içindeki temiz günde tutulan oruç temizlenildiğinde iade edilir mi?
URL Kopyala
Âdet ve lohusalık hâlindeki bir kadının namaz kılması ve oruç tutması haramdır. Bu durumdaki kadının namazı ve orucu sahih olmaz. Fakihler bu konuda görüş birliği içindedirler. (Şâfiî, el-Ümm, 1/76-77; Sahnûn, el-Müdevvene, 1/151; Haddâd, el-Cevhera, 1/29; İbn Hazm, el-Muhallâ, 1/380; Merğinânî, el-Hidâye, 1/33-34; İbn Kudâme, el-Muğnî, 1/223-224; İbn Âbidîn, Reddü’l-muhtâr, 2/371; Şevkânî, es-Seylü’l-cerrâr, 1/300) Âdet süresince terk edilen namazların kazâ edilmeyeceği, oruçların ise temizlendikten sonra tutulacağı hususlarında da bütün mezheplerin görüş birliği vardır. (İbnü’l-Münzir, el-İcmâ‘, 47-48; Nevevî, Şerhu Müslim, 4/26; San‘ânî, Sübülü’s-selâm, 1/105; Cezîrî, el-Mezâhibü’l-erbe‘a, 1/123) Söz konusu icmânın dayanağı Rasûlullâh’ın (s.a.s.) hadisleri ve sahabe uygulamasıdır. Nitekim Hz. Âişe (r.a.) bu konuda kendisine sorulan bir soru üzerine; Rasûlullâh (s.a.s.) döneminde âdet gördüklerinde tutmadıkları oruçları kaza etmekle emrolunduklarını, kılmadıkları namazları ise kaza etmekle yükümlü tutulmadıklarını söylemiştir. (Buhârî, Hayız, 20 [321]; Müslim, Hayız, 69 [335]) Buna binaen, adet döneminde temiz günde oruç tutan kadının hayız olduğu anlaşılsa kazası gerekir.