Kredi ile satış yapan bir firmanın sigorta işlemleri bölümünde çalışmak caiz midir?
Kredi ile satış yapan bir firmanın sigorta işlemleri bölümünde çalışmak caiz midir?
Bir kişi araç sigorta işinde çalışıyormuş, araç satıp satın alma işi, ikinci el arabalar için krediyle satış yapıyorlarmış ama oranın sadece çalışanı, kazandığı paraya haram giriyor mu?
Dinimizde yasak olan şeyleri yapmak günah olduğu gibi, böyle şeylerin yapılmasına rıza göstermek ve yardımcı olmak da günahtır. Bu itibarla bir müminin, dinen yasaklanan şeylerin yapıldığı iş yerleriyle çalışmış olsa; kazancının bir kısmı haram fakat çoğu meşru olan bir iş yeri ise, çalışan kişinin aldığı maaş, gayrimeşru kazançtan ödenmediği sürece haram olmaz. Lakin haramların işyerinin kazancının çoğunu oluşturmaması ve haramların olduğu bölümde ve haram ürünlerin tedarik ve muhasebe gibi işlerinde çalışmamak şartıyla. Bununla birlikte, şüphesiz ki haram işlenen bir ortamda bulunmak da müminler için ayrı bir sakınca doğurmaktadır. Bu nedenle bir an evvel daha nezih bir ortamda çalışmak için araştırma yapmak da gerekir.
Dask, tarım afet sigortası, kasko, hayat sigortası ve tamamlayıcı özel sağlık sigortası gibi kanunen zorunlu olmayan, bu tür sigorta çeşitlerinin tamamı caiz görülmemektedir. Zira bu tür sigortalar sosyal yardımlaşma esasına dayanmayan, zorunlu olmayan, kâr amaçlı kurulan ticari sistemlerdir. Dolayısıyla isteğe bağlı yapılan bu tür sigorta işlemlerinin yapıldığı bölümde çalışmak da caiz olmayacaktır.
Nitekim Dünya İslâm Âlimleri Birliği’nin ittifaka yakın şekilde aldığı karar şöyledir:
1. Sigorta şirketine yapılan ödemede aşırı aldanma vardır. Çünkü kişi, koşulan şartlar oluşmadığında, kumarda olduğu gibi yatırdığı paralar boşa gider.
2. Sigortada faiz meselesi de vardır. Ödenen para sonra aynen geri verilse, zaman içinde kullanma fâizi vardır. Fazla verilse fazlalık fâizdir.
3. “Meşrû sebep olmaksızın birbirinizin malını almayınız.” (Bakara;188), meâlindeki âyete de zıddır.
Musibete uğrama, hasta olma v.b. ihtimali bir meşrû sebep olmaz. Vehimle bir kişi bir başkasının parasını alma hakkına sahip olamaz. Ayrıca sigorta haksız tazmindir. Sigorta akdi, güvence gibi objektif olmayan bir şeyin satışıdır. İslâm’ın yasakladığı bu unsurları taşıyan sigortanın da haram olması gerekir. Buna göre, sigortacının prim, sigortalının da tazminat alması caiz değildir.
URL Kopyala