Menü

Banka veya bankamatik cihazları için dükkanı kiraya vermek caiz midir?

Aşevi İnşaatı Yardımı - Huzurlu Gönüller Eğitim Vakfı
Aşevi İnşaatı Yardımı - Huzurlu Gönüller Eğitim Vakfı
Aşevi İnşaatı Yardımı - Huzurlu Gönüller Eğitim Vakfı
629 görüntülemeKira ve İşçilik

Banka veya bankamatik cihazları için dükkanı kiraya vermek caiz midir?

Doğrudan faiz veya diğer gayrimeşru işlerle iştigal eden kişi veya kurumlara gayrimenkullerin kiraya verilmesi caiz değildir. Allah Teâlâ şöyle buyurmaktadır: “Kim iyi bir işe aracılık ederse onun da o işten bir nasibi olur. Kim kötü bir işe aracılık ederse onun da ondan bir payı olur. Allah her şeyin karşılığını verendir.”[1]

“İyilikte ve fenalıktan sakınmakta yardımlaşın, günah işlemek ve aşırı gitmekte yardımlaşmayın.”[2]

Ebu’z-Zubeyr’in Cabir yoluyla Peygamber Efendimizden (s.a.s) naklettiği bir rivayet şöyledir: Rasûlullâh “sallallâhu aleyhi ve sellem”: “Faizi yiyene, yedirene, (sözleşmesini) yazana, şahitlik yapana lânet etti ve onlar müsâvîdirler, eşittirler dedi.”[3] İmam Nevevî, bu hadis; “faiz ile alışveriş yapanlar için yazı yazmanın, onlara şahitlik yapmak ve batıla yardımcı olmanın haram olduğunu gösteriyor” demiştir.

Faiz büyük günahlardandır. Allah Teâlâ büyük günahlardan uzak kalmamızı emretmiştir. Faizle çalışan bir banka veya ona bağlı bankamatik için yer kiraya vermek caiz değildir. Zira bu davranışta; faizli bankalarla çalışmaya aracı olmak, destek olmak ve teşvik etmek vardır. Nitekim bir çok kişi yaygın bankamatikleri bulunan birtakım bankaları tercih ederler. Dolayısıyla bir Müslüman, haram olan iş, mal veya hizmet üretimini kendisi yapamayacağı gibi, bunları yapacak kişiye de gayri menkulünü kiraya veremez.[4]

Ayrıca hadislerde de haram olan bir şeyin kullanımı, üretimi ve bu konuda başkasına yardımcı ve destek olunması kesin olarak yasaklanmıştır. Rasûlullâh (s.a.s) aynı şekilde içki konusunda da sekiz kişiye Allah tarafından lanet edildiğini belirtmiş; bunlardan birinin de taşıyıcısı yani aracı ve destekçisi olduğunu ifade etmiştir.[5]

Sonuç olarak, bir Müslümanın ücret mukabilinde haram iş yapması veya yaptırması caiz olmadığı gibi, içinde haram iş yapacağı kesin olarak bilinen kişi ya da kurumlara gayri menkulünü kiraya vermesi de caiz değildir.

 


Kaynakça:

[1] Nisa, 4/85
[2] Mâide, 5/2
[3] Müslim, Müsâkât, 19 (106/1598
[4] Muhammed b. Hasen, eş-Şeybani, el-Asl, III/465; Serahsi, el-Mebsut, XVI/38-39; İbn Nüceym, el-Bahru’r-Raik, VIII/371-372; İbn Kudame, el-Muğni, VI/151
[5] Ebu Davûd, Esribe 2 (3674); Ahmed, I/316

İsmail Hakkı Yelkenci tarafından yayınlandı 13/08/2024

URL Kopyala
0
Cevap yaz..