Menü

Kâfirlerin küfrü de Allah’ın dilemesiyle mi olmaktadır?

681 görüntülemeİtikadi Konular

Kâfirlerin küfrü de Allah’ın dilemesiyle mi olmaktadır?

Allah Teâlânın dilemesi ve yaratması olmadan hiçbir şeyin var olması mümkün değildir. Öyleyse hayır ya da şer ne varsa Allah’ın iradesi ve yaratması iledir. Bunun sonucu olarak da şüphesiz kâfirin küfrü de Allah’ın iradesi iledir. Ancak her şeyin Allah Teâlânın iradesi ve yaratması ile olması, o her şeye razı olması anlamına gelmez.

Nitekim bu manayı ifade etmek üzere Yüce Rabbimiz şöyle buyurmaktadır: “Eğer inkâr ederseniz, şüphesiz ki Allah sizin iman etmenize muhtaç değildir. Ama kullarının inkâr etmesine razı olmaz. Eğer şükrederseniz sizin için buna razı olur. Hiçbir günahkâr başka bir günahkârın yükünü yüklenmez. Sonra dönüşünüz ancak Rabbinizedir. O da size yaptıklarınızı haber verir. Çünkü O, göğüslerin özünü (kalplerde olanı) hakkıyla bilir.”[1]

İnsan düşünen, kararlar veren ve almış olduğu bu kararları uygulayan bir varlıktır. Hayatın gerçekleri de bize bunu göstermektedir. Ancak insanın bütün fiilleri de, kaderin bir neticesi olup Allah’ın ilim ve irâde sıfatlarına bağlıdır. Aksi takdirde O’nun bazı şeyleri bilmediğini ve mülkünde irâde etmediği birtakım fiillerin meydana geldiğini söylemek gerekir ki bu, ulûhiyet makamı için düşünülemeyecek bir eksiklik ve âcizliktir. Şu hâlde âlemde vukû bulan iyi ve kötü bütün fiillerin, hâdiselerin Allah’ın takdiri ve dilemesiyle gerçekleştiğine inanmak gerekir. Bize düşen, O’nun hikmetine inanmak, rahmetine güvenmek, affına karşı ümit-var olmak, asla haksızlık yapmayacağına iman etmek, Müslüman olarak ona teslim olmak ve bu imanla huzuruna varmak, huzura ermektir. “Hayır ve şer Allah’tandır” demek, bunları yaratanın Allah olduğunu dile getirmektir. Çünkü Yaratıcı Allah’tır ve O’ndan başka yaratıcı yoktur.

İşin kula bakan yönü ise hayrın ve şerrin kulun cüzi iradesi ile tercih edilmiş olmasıdır. Bundan dolayı da insanlar hayır ve şer, iyi ve kötü bütün davranışlarından sorumludur. “Âmentü” esaslarında ifade edildiği üzere her Müslüman kadere, hayır ve şerrin Allah’tan olduğuna inanır. Yani âlemlerin yaratıcısı olan Allah Teala hayrı da şerri de külli irade ile diler ve yaratır. Çünkü âlemde her şey O’nun irade, takdir ve kudreti altındadır. Âlemde O’ndan başka gerçek mülk ve kudret sahibi, tasarruf yetkisi olan bir başka varlık yoktur.

Ancak; Allah’ın hayra rızası vardır, şerre ise rızası yoktur. Hayrı seçen mükâfat, şerri seçen ceza görecektir. Şerrin Allah’tan olması, kulun fiilinin meydana gelmesi için Allah’ın yaratmasının devreye girmesi demektir. Yoksa Allah, kulların kötü fiilleri yapmalarından hoşnut olmaz ve şerri de emretmez, Allah’ın şerri irade edip yaratması kötü ve çirkin değildir, kullarını imtihana tâbi tutmasının bir gereğidir. Fakat kulun şer işlemesi ve şerri tercih etmesi kötüdür ve çirkindir.

 


Kaynakça:

[1] Zümer Suresi Ayet; 7

İsmail Hakkı Yelkenci tarafından yayınlandı 13/08/2024

URL Kopyala
0
Cevap yaz..