Menü

Etleri hakkında alimler arasında görüş birliği bulunan hayvanlar hangileridir?

Aşevi İnşaatı Yardımı - Huzurlu Gönüller Eğitim Vakfı
Aşevi İnşaatı Yardımı - Huzurlu Gönüller Eğitim Vakfı
Aşevi İnşaatı Yardımı - Huzurlu Gönüller Eğitim Vakfı
384 görüntülemeHayvanlar HakkındaYeme, İçme ve Giyinme

Etleri hakkında alimler arasında görüş birliği bulunan hayvanlar hangileridir?

Etlerinin yenmesinin helâl olduğunda görüş birliği bulunan hayvanlar, İslâm âlimleri tarafından dört grupta toplanmıştır;

a) Sığır, manda, koyun, keçi, deve, tavşan, tavuk, kaz, ördek, hindi türünden evcil hayvanlar.

b) Geyik, ceylan, dağ keçisi, yabanî sığır ve zebra gibi vahşi hayvanlar.

c) Güvercin, serçe, bıldırcın, sığırcık, balıkçıl gibi kuşlar.

Bu sayılanların bir kısmının helâlliği Kur’ân’da açıklanmış, diğerleri de Kur’ân’ın “yiyiniz” dediği iyi ve temiz şeyler kapsamında görülmüştür.[1] Çekirge de, sünnette yenebileceğine dair özel hüküm bulunması sebebiyle, yenmesi helâl hayvanlar grubunda yer almıştır.[2]

Etlerinin yenmesinin haram olduğunda görüş birliği bulunan hayvanlar ise üç gruptur;

a) Domuzun haram olduğu, Kur’ân’ın açık hükmüyle sabittir.[3] Kur’ân’da ismi anılarak yasaklanan tek hayvan domuzdur ve domuzun her cüzü haramdır.

b) Allâh’tan başkası adına kesilen hayvanların etlerinin haram olduğu da yine Kur’ân’ın hükmüne dayanır.[4]

c) Dinî usullere uygun olarak kesilmemiş veya kendiliğinden ölmüş olan hayvanın etinin haram olduğu da yine Kur’ân’ın açık hükmüne dayanır: “Kendiliğinden ölmüş hayvan, kan, domuz eti, Allâh’tan başkası adına boğazlanan, (henüz canı çıkmadan yetişip) kestikleriniz hariç olmak üzere; boğulmuş, darbe sonucu ölmüş, yüksekten düşerek ölmüş, boynuzlanarak ölmüş ve yırtıcı hayvan tarafından parçalanmış hayvanlar ile (putlara tazim amacı ile) dikili taşlar üzerinde boğazlanan hayvanlar size haram kılındı.[5]

İşte burada sayılan hayvan etlerinin haram olduğu hususunda bütün İslâm âlimleri fikir birliği içindedir.[6] Bunların dışında kalan hayvanların etlerinin yenmesinin dinî hükmü konusunda ise İslâm âlimleri farklı görüşler belirtmişlerdir.

 


Kaynakça:

[1] Mâide Sûresi: 1; Hacc Sûresi: 28-30

[2] Buhârî, Kitâbu’z-zebâih, 13; bâbu ekli’l-cerâd, h. no: 5495

[3] Mâide Sûresi: 3

[4] En’âm Sûresi: 121

[5] Mâide Sûresi: 3

[6] Nevevî, el-Mecmû’, Kitâbu’l-et’ime, bâbu’s-sayd ve’z-zebâih; c. 9, s. 72-81

İsmail Hakkı Yelkenci tarafından yayınlandı 16/08/2024

URL Kopyala
0
Cevap yaz..